غذا قلب اکثر فرهنگهاست. در چین که دارای یکی از قدیمیترین و غنیترین فرهنگهای جهان است؛ غذا محور اصلی مراسمات و دورهمیهای خانوادگی است و به عنوان یک روش ملموس برای نشان دادن عشق و احترام، مردم را به هم پیوند میدهد. با این حال در سالهای اخیر صنایع غذایی چین از نگرانی در مورد ایمنی و سلامت رنج میبرند. این مشکل باعث شد که هارن و آنمائو، در اقدامی جاهطلبانه در سال ۲۰۱۴ دست به سرمایهگذرای برای ایجاد یک منبع قابل اعتماد غذا در چین و شروع یک حرکت مبتنی بر شیوههای کشاورزی آگاهانه بزنند.
آنها کسب و کار Hunter Gatherer را که شامل یک رستوران و یک فروشگاه با زنجیره تامین کاملا شفاف از مزرعه تا مصرف کننده است را راهاندازی کردند. این کار مبتنی بر تولید و سرو چیزی است که هارن و آنمائو غذای واقعی مینامند. محصولات Hunter Gatherer فاقد مواد شیمیایی است و از منابع شناخته شده و قابل اعتماد تهیه میشود – غذایی که بنیانگذاران، خودشان میخورند! هدف این کسب و کار بسیار ساده است: ارائه غذای واقعی به مردمی که حق آنهاست!
اما داستان از این قرار بوده که هارن و آنمائو هنگام تحصیل و کار در آمریکا، عادت کرده بودند که صبح روز شنبه در بازارهای کشاورزان گشت و گذار کنند و محصولات مورد نظر خود را بخرند. با این حال هنگام بازگشت به چین، در مورد ایمنی غذایی که میخوردند اطمینان نداشتند. آنمائو به این نتیجه رسیده بود که در چین هیچ کس از ایمنی و سلامت غرفههای غذا مطمئن نیست. این چالش، با Hunter Gatherer حل میشد!

Hunter Gatherer سعی میکند فرضیههای مربوط به نحوه تولید غذا در چین را به چالش بکشد. لیست طولانی و ناامیدکننده رسواییها – شیر آلوده به ملامین، گوشت خوک تولید شده از خوکهای بیمار، بستهبندی مجدد و فروش روغنهای پخت و پز به عنوان روغن جدید – اعتماد عمومی در چین را از بین برده است. از طرفی آنمائو معتقد است کشاورزی در چین در حال سپری کردن تجربه بزرگی است. در آمریکا عملکرد کشاورزی روند جا افتاده و مدیریت شدهای دارد.
کشاورزان دریافتهاند که در صورت استفاده از سموم دفع آفات، آستانه مشخصی برای آن وجود دارد و استفاده بیشتر از سموم به معنای تولید بیشتر نیست! اما در چین، استفاده از سموم دفع آفات حدود ۳۰ سال پس از ایالات متحده و اروپا صورت گرفت و به دلیل فقدان تجربه کافی، کشاورزی در چین همچنان با این تصور که استفاده بیشتر از سموم دفع آفات به معنی محصول بیشتر است؛ همراه است. ضمن اینکه مدیریت صحیح ۲۵۰ میلیون کشاورز در چین بسیار دشوار است.

چگونه انجام شد؟
هارن و آنمائو میخواستند اعتماد به عمل ساده غذا خوردن در چین را بازیابی کنند. برهمین اساس برای ساختن یک کسب و کار بر اساس چشم اندازشان به شرکت IDEO (یک شرکت طراحی محصول) مراجعه کردند. آنها همراه با طراحان IDEO، بستهبندیهای مختلفی را آزمایش کردند، وعدههای غذایی بیشماری پختند و راههایی برای معرفی مواد ناشناخته به مصرفکنندگان چینی پیدا کردند. آنها همچنین در مورد مفاهیم مختلف ناهار و شام، و اینکه چگونه تصورات طراوت و تازگی در فرهنگ چین ممکن است بر سیستمهای سردخانه تأثیر بگذارد، بحث کردند. در آشپزخانهی نمونه اولیه IDEO، تیمها انواع مواد غذایی، طعمها، رنگها، مخلوطها و قیمتها را آزمایش کردند و مصرفکنندگان را برای آزمایش دعوت کردند. طراحان IDEO، به همراه تیم موسس، همچنین بر روی برندی که در نهایت به شرکت Hunter Gatherer تبدیل شد، محل استقرار، منابع انسانی و استراتژیهای بازاریابی – کار کردند.
با نهایی شدن مفهوم رستوران، باید منابع مواد غذایی مناسب مورد توجه قرار میگرفت. نمیشد به کشاورزی مرسوم اعتماد کرد. بازار سیاه پر بود از گواهینامههای مواد اورگانیک و پروتکلهای ایمنی مستحکمی برای استفاده از مواد شیمیایی وجود نداشت. به همبن دلیل آنمائو و هارن تصمیم گرفتند در مزارع خود سرمایهگذاری کنند. آنها با کشاورزان ملاقات کردند، در مورد روشهایشان سوال کردند و در مزارع قدم زدند تا خودشان از نزدیک همه چیز را ببینند. سرانجام آنها در دو قطعه زمین خارج از شانگهای مستقر شدند و شروع به توسعه بیش از ۸۰ محصول مختلف کردند تا در رستورانشان مورد استفاده قرار گیرند.
از مزرعه به مصرفکننده
وقتی زمان یافتن فضای مناسب برای مکان فرا رسید، آنمائو و هارن محلی را در جاده آنفو در شانگهای کشف کردند. آنها یک فضای فروشگاهی و یک آشپزخانه را طراحی کرده و ساختند و به همراه طراحان IDEO، کارکنان را آموزش داده و گردش کار را سازماندهی کردند. کارمندان میزهای خود را با شیشههای پر از گل آراستند، عکسهایی از کشاورزان که مواد غذایی را پرورش میدادند آویزان کردند و تابلویی نصب کردند که درصد سبزیجاتی که مستقیماً از مزارع Hunter Gatherer تهیه میشد را نشان میداد، بیش از ۷۰ درصد در کمتر از یک سال پس از افتتاح!
مشتریان میتوانند برای خرید سبزیجات تازه، کالاهای کنسرو شده محلی، سطلهای غلات، اسموتیهای تازه ساخته شده، سسهای صنایع دستی و شکلاتهای عجیب و غریب در فروشگاه قدم بزنند. در طبقه بالا نیز میتوانند در رستوران خانگی با غذاهای خوشمزه پذیرایی شوند. بررسیها تاکنون درخشان بوده است. یکی از مشتریها در مورد دستگاه خرد کردن آجیلهای تازه شگفت زده شده، دیگری فضای آزاد، و آب تازه و با طراوت خیار را دوست داشته است.
جوانان به آنجا میروند و خانوادهها نیز به دلیل تنوع خوشمزه منو؛ مشتری آنجا هستند. فضای مراسمات نیز واقعا به عنوان چیزی بیش از یک رستوران و فروشگاه مواد غذایی شکوفا شده است و به یک مکان تجمع، هم برای جامعه و هم برای شرکایی که دیدگاه مشابهی دارند؛ تبدیل شده است. از کشاورزان و تهیهکنندگان مواد غذایی دعوت میشود تا محصولات خود را در رویدادهای فصلی به نمایش بگذارند و با مشتریان گپ بزنند و دستورالعملها و داستانهایشان را به اشتراک بگذارند.
آینده دیجیتالی
این تازه ابتدای کار است. این طرح افتتاح ۴۰ مکان دیگر در سراسر چین را دنبال میکند. اما چشمانداز رشد Hunter Gatherer فراتر از رستورانهای آجری است – جایی که تجارت واقعاً مقیاس میگیرد در فضای دیجیتال است. در نهایت، برنامه راهاندازی یک فروشگاه مواد غذایی آنلاین Hunter Gatherer است که هر کسی میتواند مواد غذایی تولید شده را بصورت مستقیم و از مزارع معتبر خریداری کند.
آیا Hunter Gatherer میتواند در تغییر نحوه تفکر پرجمعیتترین ملت جهان درباره غذا نقش مهمی ایفا کند؟ آنمائو میگوید ما باید اعتماد بیشتری برای مشتری ایجاد کنیم. این دشوارترین و ارزشمندترین کاری است که میتوان در چین انجام داد، به ویژه با غذا! و نشانه واقعی موفقیت زمانی خواهد بود که افزایش تقاضا منجر به غذای ایمن برای همه شده و غذای واقعی به امری عادی تبدیل شود!